פאסט דיפוט

שתפו

עיצוב UI UX שמונע על ידי רגש

Emotion driven UI UX

 

עיצוב ממשק משתמש שיושב על טריגרים רגשיים הוא הרבה פעמים הדבר שיגרום למשתמשים להישאר באתר שלכם. ישנן דרכים רבות להכניס רגש בעיצוב ואפיון האתר שלכם, ואנחנו כאן כדי ליצור לכם מפת דרך.

חשיפת מטרות רגשיות

הבנת המטרות של האתר שלכם הוא דבר קריטי. הינה כמה שאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם עוד בשלב אפיון האתר:

  1. מהי מטרת האתר שלכם? הבהירו לעצמכם לא רק את החלקים הטכנים אלא את הנרטיב העמוק יותר שאתם רוצים להעביר. האם הוא למכור מוצרים, לשתף מידע או לטפח תחושה של קהילה?
  2. מה קהל היעד שלכם? הבינו את השאיפות, ההעדפות והטריגרים הרגשיים של המשתמשים שלכם (עוד על טריגרים רגשיים בהמשך).
  3. אילו רגשות אתם רוצים שהמשתמשים יקשרו למותג או לאתר שלכם? תשקלו את המסע הרגשי אליו אתם רוצים לקחת את המשתמשים שלכם. האם מדובר בשמחה, העצמה, נוסטלגיה או אמון?

בואו נעבור יחד על התהליך. נגיד שהאתר שלכם מיועד לעסק שמוכר ציוד לאמנות. התשובות לשאלות האלו עשויות להיות:

  1. מטרת האתר תהיה מכירת ציוד אמנות.
  2. קהל היעד עשוי להיות אמנים בשנות העשרים המוקדמות לחייהם.
  3. הרגשות שאתם תרצו שהמשתמשים שלכם ירגישו עשויים להיות תחושה של פליאה ויצירתיות.

תרגום רגש לאלמנטים עיצוביים

אם מטרת האתר שלכם היא מכירת ציוד אמנות, אז אולי דרך לעורר רגשות תהיה להציג את המוצרים שלכם בפעולה. הציגו יצירות אמנות שנעשו עם המוצרים שהאתר מוכר.

אם קהל היעד שלכם הוא אמנים בשנות העשרים המוקדמות לחייהם, אז אולי תוכלו לחשוב על מגמות אמנות הפופולריות בקרב אמנים בקבוצת גיל זו. לדוגמה, הצגת חומרי טפטינג להכנת שטיחים – משהו שהיה פופולרי מאוד ב-TikTok ב2023.

אם הרגשות שאתם רוצים שהמשתמשים שלכם ירגישו הם תחושה של פליאה ויצירתיות, אז אולי תוכלו לבחור פלטת צבעים ועיצוב גרפי מודרניים וכיפיים. 

 

איזון רגש עם שימושיות

בעוד שעיצוב רגשי הוא דבר חשוב, אנחנו לא רוצים להתפשר על פונקציונליות. 

לכן, חשוב לשאול את עצמנו:

  1. איך אנחנו יכולים לשלב אלמנטים רגשיים כך שישתלבו בתוך האתר ללא פגיעה בפונקציונליות של הממשק? 
  2. האם המרכיבים הרגשיים שבחרנו ישפרו או יגרעו ממובנות הניווט והשימושיות? 

דמיינו שאתם נכנסים לחנות אינטרנטית ומופיע לכם פופאפ שמתריע על הנחה אטרקטיבית כלשהיא. הנחה שאתם מאוד מעוניינים בה – אבל אחרי שאתם סוגרים את הפופאפ הוא מופיע שוב כעבור עשר שניות, ואז שוב כשאתם פותחים עמוד חדש באתר. במקרה הזה למרות שהפופאפ עורר אותכם רגשית, חווית המשתמש שלכם נפגעה. או אולי הפופאפ פשוט גדול מדי ומסתיר לכם את רוב המסך, והכפתור של הסגירה קטן מדי והעין שלכם לא מוצאת אותו מספיק מהר.

 

סוגים של טריגרים רגשיים

ישנם כמה וכמה טריגרים רגשיים (Psychological Triggers) שנחקרו היטב שתוכלו לעשות בהם שימוש. הנה רשימה של הבולטים מביניהם:

  1. אפקט מיקום סדרתי: משתמשים נוטים לזכור את ההתחלה ואת הסוף טוב יותר מאשר את האמצע, לכן כדאי למקם אלמנטים חשובים וקריאות לפעולות (CTAs) בהתאם.
  2. גיימיפיקיישון: Gamification הוא שילוב של אלמנטים ומכניקות משחקיות שהוטמעו ב-UI / UX, ויש סיבה טובה לכך שזה הפך לנושא כל כך פופולרי בשנים האחרונות. אחד הטריגרים הפסיכולוגיים הבולטים שבהם הוא תחושת ההישג. נניח שיש לכם אתר אינטרנט שסטודנטים משתמשים בו כדי לגשת למבחנים – הוספת אפשרות שיתוף למבחנים שבהם הם קיבלו ציון גבוה תהיה דוגמה טובה לשימוש בטריגר הפסיכולוגי של תחושת ההישג.
  3. אפקט זייגרניק: אפקט פסיכולוגי זה מצביע על כך שמטלות לא שלמות יוצרות מתח נפשי, מה שמניע אנשים לשמור אותן בזיכרון עד שהן ייפתרו או יושלמו. 

מה זה אומר עבור UI/UX? דוגמה טובה היא תזכורת למשתמש לגבי טופס שהם לא סיימו למלא, הצבת סרגל התקדמות עליו או אפילו פיצול של הטופס לשלבים כדי שהמשתמשים לא התייאשו. 

  1. גשטאלט: עקרונות הגשטאלט מסבירים כיצד המוח שלנו מארגן מידע חזותי באופן טבעי. פירטתי אותם כאן למטה:

קרבה: פריטים שממוקמים קרוב זה לזה נתפסים כקשורים אחד לשני. קיבוץ אלמנטים עם קשר הגיוני אחד לשני עוזר למשתמשים להבין את ההקשר והתפקוד שלהם.

דמיון: אלמנטים דומים נתפסים כשייכים יחד. שימוש עקבי בצבעים, צורות או סגנונות עוזר למשתמשים לזהות במהירות דפוסים ולהבין את מטרתם.

סגירת מעגל: המוח נוטה לתפוס צורות לא שלמות כשלמות. שימוש בסמלים מינימליסטיים או מופשטים יכול לאפשר למשתמשים להסיק משמעות אפילו מצורות המוצגות חלקית.

המשכיות: אלמנטים המסודרים בקו רציף או בתבנית נתפסים כקשורים. יישום עיקרון זה ב-UI/UX עוזר ליצור ניווט חלק ואינטואיטיבי, במיוחד בתפריטים, על ידי הדרכה של משתמשים לאורך נתיב זרימה ברור.

Figure-Ground: המשתמשים מבדילים באופן טבעי בין האלמנטים העיקריים לבין הרקע. הדגשת התוכן העיקרי או כפתורי קריאה לפעולה על רקע פחות בולט מסייעת למשתמשים להתמקד באלמנטים יותר חשובים.

  1. אפקט המחסור: אנשים מייחסים ערך גבוה יותר לפריטים או הזדמנויות שנתפסים כמוגבלים בזמינותם. למעשה, מחקרים מראים שאפקט המחסור יכול להעלות מכירות בשיעור של עד 226%.
  2. חוק ג'ייקוב: חוק ג'ייקוב קובע שמשתמשים מעדיפים שאתרים יעבדו כמו אתרים אחרים שהם כבר מכירים. לדוגמה, לוגו בתפריט ניווט צריך להוביל לדף הבית, וקישורים למדיניות נגישות או למדיניות פרטיות צריכים להופיע בפוטר של האתר.

 

לסיכום

 על ידי שאילת שאלות נכונות, ניצול טריגרים פסיכולוגיים והחדרת אמפתיה ורגש לעיצובים, אתם יכולים ליצור ממשקים שמשאירים חותם רגשי מתמשך.

שתפו

מהבלוג שלנו

עמוד נחיתה ממיר

איך לבנות עמוד נחיתה ממיר

אז שמעתם שעמוד נחיתה יכול להביא לכם לידים חמים לעסק, אבל לא ברור לכם איך. אולי לא ברור לכם אפילו מה זה בדיוק ואיך זה שונה מעמודים רגילים שיש לכם באתר.
בואו נעשה קצת סדר.

להמשך קריאה
Elevating Your WordPress Site with CSS

שיפור אתרי וורדפרס עם CSS

אם אי פעם ניסיתם לפתח אתר שעוצב על ידי מעצב יצירתי במיוחד, אתם מכירים את הכאב של החלפת החזון היפה שלהם בווידג'טים סטנדרטיים של Elementor שאין להם מספיק אפשרויות התאמה אישית.

להמשך קריאה
Emotion driven UI UX

עיצוב UI UX שמונע על ידי רגש

ממשק משתמש שיושב על טריגרים רגשיים הוא הרבה פעמים הדבר שיגרום למשתמשים להישאר באתר שלכם. ישנן דרכים רבות להכניס רגש בעיצוב ואפיון האתר שלכם, ואנחנו כאן כדי ליצור לכם מפת דרך.

להמשך קריאה